Provozovatelé průmyslových firem, obchodů, kancelářských komplexů, hotelů, továren i obchodních center sice chápou, že ostraha objektů je prioritou, ale matematika a tlak na snižování nákladů jsou neúprosné. Budoucnost proto nevyhnutelně bude patřit bezpečnostním agenturám, které klienty přesvědčí, že jdou s dobou a kontinuálně pracují na zefektivnění svých služeb. Jak?
Tlak na efektivní zabezpečení objektů roste a bezpečnostní agentury se musí přizpůsobit.
Pomocník č. 1: Elektronická vrátnice
Jako šikovný pomocník, který dokáže ušetřit práci, a v důsledku toho i peníze, se ukazuje elektronická vrátnice. Jedná se o systém, který pomáhá s kontrolou vstupu do objektu i související administrativou. Funkce měření, sledování a správa dat se v turbulentním období posledních let ukázaly obzvlášť užitečné v citlivé oblasti nákladů na energie. Podle dat bezpečnostní agentury TOP security její klienti díky spolupráci s technickým oddělením při vývoji samostatného systému měření dat ušetřili v roce 2023 za energie stovky tisíc korun.
Dohledové centrum 24/7
Elektronická vrátnice není jediným technickým výdobytkem. Bezpečnostní agentura 21. století by měla samozřejmě nabízet napojení objektu na pult centrálních ochrany (PCO). Na dohledové systémy lze napojit elektronické zabezpečovací systémy (EZS), elektronickou požární signalizaci (EPS) i kamerové systémy (CCTV), které v kooperaci s fyzickou ostrahou monitorují váš majetek 24 hodin denně a 7 dní v týdnů.
Většina úkonů probíhá vzdáleně a na místě nemusí být přítomná bezpečnostní ostraha, čímž klesají náklady. A přitom máte jistotu, že je objekt pod dohledem a v okamžiku signalizace podezřelé aktivity na místo neprodleně přijede hlídka a osobně stav věcí prověří.
„Multifunkční“ fyzická ostraha
Ostraha objektů stojí na individuálních řešeních na míru, která zohledňují specifika areálu i potřeby a finanční možnosti klienta. Bezpečnostní agentura by se s objektem měla důkladně seznámit a tomu přizpůsobit svoji nabídku. Rozdíly se projevují i v míře, do jaké může ostraha objektu probíhat vzdáleně.
Na jedné straně si představte továrnu s nepřetržitým provozem, kde se neustále hemží mix zaměstnanců, kurýrů, obchodních partnerů, řidičů a návštěv. V protipólu stojí provozovna s pevnou otevírací dobou, kde „poslední zamkne a zhasne“ a v noci prostor zeje prázdnotou. Zatímco v druhém případě často ušetříte za strážného a veškerou práci zvládne kombinace moderních technologií a vyškoleného personálu dálkového dohledu, u nepřetržitého provozu je to složitější a kompletní nahrazení fyzické ostrahy technologiemi by bylo nákladné a nevýhodné.
Někde je přítomnost fyzické ostrahy na místě jen těžko nahraditelná, byť samozřejmě vždy lze diskutovat o počtu strážných. Tehdy se jako efektivní opatření v praxi osvědčuje, když podnik na pracovníka bezpečnostní agentury převede i část agendy, za kterou by jinak musel platit kmenového zaměstnance. Bezpečnostní ostraha tak může současně obsluhovat recepci nebo třeba vykonávat určité administrativní úkony.