Obdobně, jako se mění názor člověka v průběhu života, mění se i společnost a s ní i aktuální trendy. A to ve všech oblastech. Trendy webového designu jsou o to výraznější, neboť mnohdy vznikají velmi rychle a obdobně rychle jsou následně rozšířené i po celém světě. Reagují na technologické změny, potřeby společnosti i potřeby konkrétních jedinců.
Z pohledu webového designu byl rok 2020 výrazně zaměřený na použitelnost na mobilních zařízení, a to zejména z hlediska jejich ovládání. Byť není mobilní rozložení webů žádnou novinkou, nároky uživatelů a čtenářů se zvyšují, a proto byl loňský rok ve velké míře zaměřený na ovládání webu na mobilních zařízení jedním prstem.
Trendy loňského roku
„Současné trendy z hlediska designu plynule navazují na roky předešlé. Uplynulý rok byl rokem zjednodušování, přehledného servírování informací, minimalistického pojetí a optimalizace na rychlost a bezpečnost. Trendem byl určitě návrat k přírodním materiálům. Z pohledu uživatelské zkušenosti a přívětivosti byl i rokem tmavého režimu,“ komentuje Jan Beneš, Art Director, Beneš & Michl. V souvislosti s tmavým režimem například společnost Google implementovala tmavý režim do map a přidávají se další vývojáři webů i aplikací a čím dál častěji nabízejí možnost přepnout web nebo aplikaci právě do tmavého režimu.
Predikce trendů letošního roku
V souvislosti s předešlým rokem již teď můžeme usuzovat očekávané trendy ve web designu během roku letošního. „Jsem si jistý, že nás čeká využití 3D grafiky, a postupný nástup i rozšířené reality. Také obsah bude více upřednostňován před vizuální formou. S tím spojené používání krátkých textů a výrazné dominantní typografie,“ komentuje Art Director Jan Beneš.
V budoucnu lze očekávat zapojení umělé inteligence
V rámci webového designu můžeme očekávat zapojení umělé inteligence (AI), která bude nabízet různý obsah pro konkrétního uživatele na základě jeho zvyklostí a nasbíraných informací, i když to nutně nemusí být již v roce 2021. Do budoucna však podobné predikce již jsou. „Technologie učících se algoritmů nám v příštích letech slibuje zatím nepředstavitelné možnosti personifikace,“ doplňuje Jan Beneš z grafické a webové agentury Beneš & Michl.
Určité trendy z loňského roku si udržely takovou oblíbenost, že se budou využívat i v roce letošním. „V designu bude stále dobře fungovat minimalismus, důraz kladený na geometrické tvary a čistý vizuální styl. Očekávám ještě větší propojení fotografie a ilustrací. A také pokračování používání přírodních materiálů. Na vzestupu bude také použití již známých technik z minulých dekád a s tím spojený i retro styl fotografií a autorských ilustrací,“ odhaduje Jan Beneš.
Zároveň lze očekávat, že se čím dál tím častěji budeme setkávat s nekonvenčním řešením rozložením webových stránek a celkové navigace webů. „Kromě všeho výše řečeného předpovídám zvýšení popularity motion designu a mikro animací. Zkrátka očekávejme vše, co designerům a firmám pomůže být jiní, zapamatovatelní a bude posilovat jejich značku,“ říká Jan Beneš.